معبد جدید یهودی مسیحیان صهیونیست
مترجم: فاطمه شفیعی سروستانی
عقیده به بازسازی معبد یهودی در مرکز ستیزه های مرتبط با ادعای حق حاکمیت یهود بر اورشلیم و بسط و توسعه مرزهای اسراییل تا مناطق تحت تسلط فلسطینیان قرار داشته و کاملاً مبتنی بر اجرای دقیق گفته های کتاب پیدایش (18: 15) می باشد.
این موضوع مربوط به حق تسلط ماست. او که معبد شریف را تحت کنترل دارد، اورشلیم را نیز کنترل می کند و او که اورشلیم را تحت کنترل دارد، بر سرزمین اسراییل هم ناظر است. (1)
با مقایسه ی ساده حلقه های متحدالمرکز، می بینیم که سرزمین اسراییل نمایش دهنده حلقه ی بیرونی است. اورشلیم حلقه ی میانی و معبد حلقه ی مرکزی می باشد. این سه حلقه مشمول برنامه زمان بندی توسعه اسراییل می باشند که حلقه ی خارجی آن در سال 1948 مطالبه شد، حلقه ی میانی در سال 1967 و هم اکنون حلقه ی داخلی در معرض شدیدترین تهدیدات قرار دارد.
اهمیت معبد برای یهودیان و مسیحیان صهیونیست
طی 19 قرن پیش تاکنون یهودیان مذهبی روزی سه بار این دعا را می کنند که آیا می شود که معبد با سرعت هر چه بیشتر در زمان ما ساخته گردد؟ رونالد پرایس ادعا می کند تورات، ملت یهود را ملزم به بازسازی معبد می کند تا در هر زمان که امکان آن فراهم شد، به وظیفه خود عمل کنند. (2)در سال 1989 مجله تایم از یافته های یک سنجش گزارش داد که نشان داد 18 درصد اسراییلیان فکر می کنند بیست سال بعد زمان ساخت معبد است. (3) نظرسنجی عمومی مشابه دیگری نیز در سال 1996 با سؤال از حق حاکمیت بر معبد سلیمان و بازسازی آن در اسراییل صورت گرفت. این نظر سنجی نشان داد، 58 درصد اسراییلیان در آن زمان از سازمان وفادار معبد و از بازسازی آن حمایت می کرده اند. ظاهراً این وسیعترین نمایش حمایت از یک سازمان در اسراییل بر سر موضوع بوده است. بالاترین درصد حمایت کنندگان جوانان اسراییل هستند یک جست وجوی ساده اینترنتی کلمه «Temple Mount» بیش از 360,000 صفحه نمایش می دهد. با اضافه کردن کلمه «Christian» می بینید که هنوز 55,000 صفحه اطلاعات وجود دارد. (4)
از میان مسیحیان معاصری که درباره ی بازسازی معبد سلیمان مطلب نوشته اند می توان به توماس آیس (5)، راندال پرایس(6)، گرنت جفری(7)، هال لیندسی(8)، تیم لاهای(9) و دیوهانت(10) اشاره کرد. جمع فروش کتابهای چاپ شده آنها از 70 میلیون نسخه به بیش از 50 زبان مختلف تجاوز می کند. بنابراین، عقاید و نظریات این افراد تأثیرگذار بوده و نمی توان این اعتقادات را حاشیه ای و مبهم دانست. این مطالب از سوی بعضی از بزرگترین دانشکده های الهیات و مؤسسات مربوط به تبلیغات مذهبی، افزون بر طیف وسیعی از مسیحیان انجیلی و بنیادگرای سراسر جهان نوشته شده اند. «گریس هالسل» تخمین می زند، 10 درصد آمریکاییها از این جنبش حمایت می کنند. مسیحیان و یهودیان صهیونیست، بر این اندیشه که قبه الصخره مسلمانان باید نابود شود؛ معبد سوم یهود ساخته گردد؛ روحانیون تقدیس شوند و عمل قربانی دوباره پایه ریزی شود، باز هم متحد شده اند. به عقیده ی آنان تمام این اعمال رخ دادن پیشگوییهای کتاب مقدس و آمدن مسیحی موعود را تضمین می کند.
اساس انجیلی بازسازی معبد
اندیشه ی اهمیت بازسازی معبد بر این فرضیه مبتنی است که پیشگوییهای صریح عهد عتیق در مورد معبد هنوز تکمیل نشده اند و بر اساس برخی مأخذ کتاب عهد جدید، در صورتی که با عقاید آینده گرایی تفسیر شوند، وجود معبد یهودی درست پیش از بازگشت مسیح است.معبد برای قربانی کردن
بازسازی معبد بدون برپایی همزمان آیین قربانی دوران موسی(ع) بی معناست. به عنوان مثال والورد بر اساس تعبیر خود از سخنان دانیال نبی چنین ادعا می کند:با قضاوت بر اساس کتاب مقدس، عمل قربانی دقیقاً همان کاری است که یهودیان انجام خواهند داد. جلوگیری از انجام این عمل غیر ممکن است. انجام ندادن عملی که در سال 70 میلادی سنت بوده نه تفسیری مستدل از متن کتاب مقدس دارد و نه علت بازگشت عیسی (ع) است. (11)
زمان بازسازی
بازسازی معبد در سال 1967 با گرفتن شهر قدیمی اورشلیم آغاز شد. هال لیندسی با اطمینان می گوید:همین حالا که در حال مطالعه هستید، تدارکات ساخت معبد سوم در حال فراهم شدن است. (12)
محل معابد گذشته
یکی از مسایل حل نشده ی افراد علاقه مند به بازسازی معبد، تعیین محل آن است. تاریخ دانان و باستان شناسان، سه تئوری در این باره، ارایه کرده اند. تئوری C توسط «فادر بلارمینو بگاتی» (13)، محقق وابسته به فرقه ی فرانسیس مقدس ارایه گردید که بر اساس یافته های باستان شناسی اولیه است. او استدلال می کند معبد در گوشه ی جنوبی منطقه، نزدیک محل فعلی مسجدالاقصی واقع بوده است.آنها بر اساس مروری بر عملیاتهای انجام شده با اشعه فرو سرخ (مادون قرمز) بر روی معبد، ادعا می کنند، ممکن است ساختار زیرزمینی، وجود طاقها را در این منطقه در جنوب قبه الصخره نمایان سازد. اگر رومیان معبد خود را روی معبد ویران شده یهودیان ساخته باشند که معمولاً سنتشان اینگونه بود، این مکان، محل واقعی معبد می باشد.
تئوری پذیرفته شده دیگر (A) توسط «آشرکافمن»(14)، فیزیکدانی در دانشگاه عبرانی ارایه شده است. کاوشهای وی بر اساس حسابهای رساله میشنا(15) بخشی از تلمود (مجموعه قوانین شرعی و عرفی یهود) و محاسبات زوایای مسیر دید میان کوه زیتون، محلی که گوساله سرخ ظاهراً قربانی شده بود و حیاط شرقی معبد، جایی که محراب بزرگ قرار داشت، می باشد.
کافمن بر اساس این محاسبات محل معبد را در شمال غربی منطقه، حدود 330 فوت دور از قبه الصخره واقع می داند.
عمومی ترین تئوری (B) که باستان شناسان سنتی و عوام از آن حمایت می کنند، این است که معبد در محل قبه الصخره واقع بوده و بر اساس شواهد فیزیکی باقی مانده، معابد اول و دوم هر دو زیر قبه الصخره قرار داشته اند.
تئوری کافمن به طور فزاینده از سوی مسیحیان صهیونیست مورد توجه قرار گرفته است.
چگونگی ساخت معبد
«چیم ریچمن» سخنگوی مؤسسه ی معبد می گوید برنامه ها و نقشه های معبد سوم سالهاست وجود دارند. ساختمانهای دیگر مربوط به معبد در حال برنامه ریزی و ساخت هستند. برای مثال «خاخام اشلوموگرون»(16) بر ساخت نسخه عینی ساختمان حیاط بزرگ شادرین جدید(17)، در مجاور معبد شریف نظارت کرده است.آموزش روحانیون
بر اساس رسوم خاخامی، باوجود اینکه سوابق خانواده ی معبد در سال 70 میلادی، با پراکنده شدن یهودیان ناپدید شد، اعضای قوم لوی(18)، یکی از 12 قوم اسراییل اجازه تغییر نام فامیل خود را نداشتند. استفاده از آزمایشهای پیشرفته DNA برای تأیید صحت افراد مناسب آموزش صورت گرفته اند. «خاخام ناچمن کهین. »(19)، مدیر کنیسه ی نو اسراییل، به همراه مؤسسه تفاسیر تلمود از اطلاعات نرم افزاری تمام افراد نامزد روحانیت در معبد نگهداری می کند. دیگر سازمانهای متعصب در اسراییل به آموزش آنان یاری می رسانند.پرورش گوساله سرخ
مشکل روبروی روحانیهای آتی معبد این است که چگونه در انجام تشریفات مذهبی، برای شروع خدمت در معبد آینده به خلوص برسند. بر مبنای رساله چهارم کتاب مقدس، خاکستر یک گوساله سرخ پاک و بی عیب باید با آب ترکیب شده و بر روحانیون و وسایل معبد پاشیده شود. با نابودی معبد در سال 70 میلادی، خاکسترهای مورد استفاده در مراسم مفقود شد و به همین دلیل از آن زمان به بعد یهودیان پراکنده، تا ابد ناپاک شدند. جستجو برای یافتن خاکسترهای آخرین گوساله سرخ ناموفق بود. با این وجود در سال 1998، «کلاید لات»، گله داری در می سی سی پی، مؤسسه ی استقرار مجدد سرزمین کنعان اسراییل را با هدف پرورش چهار پایان اهلی مناسب قربانی در معبد تشکیل داد.مدت اندکی پس از این، لات صاحب یک گوساله سرخ شد که تمام شرایط رساله ی چهارم، فصل 19 را دارا بود. از آن زمان تاکنون، گوساله های سرخ در حال پرورش هستند و با فرستادن آنها به اسراییل از سوی مقامات اسراییلی موافقت شده است.
گنجینه ی معبد
سفارتخانه ی بین المللی مسیحی و میلیونها کلیسا، برای سرمایه گذاری بر روی بنیاد معبد اورشلیم (JTF)، (20) که توسط استنلی «گلدفوت»(21) و چندین رهبر مسیحی انجیلی پایه ریزی شده، همکاری می کنند. «تری رایزن هاور»، ریاست و گلدفوت، مدیریت بین المللی سازمان را بر عهده دارند. بر اساس روزنامه اسراییلی داور، (22) گلدفوت مسؤول بمب گذاری در هتل کینگ دیوید در اورشلیم در 22 جولای 1946 بود که در آن حادثه، 100 سرباز انگلیسی و مقام عالی رتبه کشته شدند. ظاهراً گلدفوت، در جمع کردن پول تا سالی 100 میلیون دلار برای JFT، از طریق شبکه های تلویزیونی مسیحی در آمریکا و ایستگاه های رادیویی و کلیساهای انجیلی صاحب نفوذ بوده است.مخالفت با مسلمانان
حمایت از سازمانهای یهودی در میان مسیحیان صهیونیست به دشمنی آنها با مسلمانان گره خورده است. به عنوان نمونه این قطعنامه در سومین کنگره ی بین المللی مسیحیان صهیونیست در سال 1996 به تصویب رسید:ادعای اسلامی، در قبال اورشلیم با در برداشتن ادعای انحصاری بر معبد شریف، با مفاد تاریخی و انجیلی شهر و مناطق مقدس آن در تناقض است و این ادعا بیشتر از سرچشمه ای سیاسی- مذهبی برخوردار است تا ریشه های قرآن و نسبت آن با مسلمان صدر اسلام.
لیندسی نیز به طور مشابه، در سال 1994 پیگشویی کرد:
دو مذهب یهود و اسلام، در واکنشهای جهانی و خدایی در تضادند. اسلام هیچگاه اوشلیم را به عنوان پایتخت جدا نشدنی کشور اسراییل نخواهد پذیرفت و اسراییل هیچ گاه تسلیم نخواهد شد. این است بحران حل نشدنی و رام نشدنی که نتیجه ی آن به اوج رسیدن تاریخ جهان خواهد بود.
تمام نمایشهای پیشگویی در این مکان است. ما می بینیم که ملل اسلامی در دشمنی با اسراییل با هم متحد می شوند. این ستیزه هیچ ارتباطی با مرزها و سرزمینها ندارد. ارتباط آن با موجودیت اسراییل و مطالبه ی اورشلیم است.
نتیجه
دیدیم عقیده ی مسیحی و حمایت آن از ساخت دوباره ی معبد یهود به طور کلی از آخرت شناسی ظهور عیسی (ع) قبل از هزار سال و به طور خاص به برتری جدید میان اسراییل و کلیسا و تفاسیر انجام شده فراتر از تحت اللفظی و آینده گرایانه برخاسته است. بر اساس پیشگوییهای ظاهراً رخ نداده عهد جدید و عهد قدیم، مسیحیان صهیونیست عقیده دارند، معبد سوم در محل قبه الصخره یا نزدیک آن در اورشلیم ساخته خواهد شد. آنها همچنین اطمینان دارند، مقام روحانی یهود بار دیگر مراسم قربانی و پیشکش را از سر می گیرد. به علاوه آنان معتقدند، معبدی که تازه می خواهد ساخته شود. مورد تجاوز و هتک حرمت ضد مسیح قرار می گیرد و معبدی چهارم جایگزین آن می شود.نمایان شد، علت خدشه وارد شدن به این اعتقادات و تفاسیر که بر مبنای آن عمل می کنند، درماندگی آنان در درک و فهم تفسیر و عمل و طریقه ی قربانی عیسی (ع) است.
حمایت مسیحی از ساخت معبد یهود به صورت اجتناب ناپذیری به ادعاهای سیاسی سلطه جویانه انحصاری یهود بر معبد، اورشلیم و بیشتر خاورمیانه ارتباط دارد. مسیحیان صهیونیست چه به عمد و یا غیر آن در دایمی کردن شکلی از آپارتاید به علاوه فعالیتهای تطهیر نژادی فلسطینیان در مناطق اشغال شده همدست هستند. صهیونیسم، تعصبات مذهبی را جاودانه ساخت و موجب تحریک خشونتهای نژادی شد. مسیحیان صهیونیست که با عقیده به سرنوشت جنگ قریب الوقوع آخرالزمانی تغذیه می شوند، بی صبرانه مشتاق آرمگدون هستند.
پی نوشت ها :
1. ییرزاییل میدا Yisreal Meida
2. Randall Price. Time for a Temple? Jewish Plans to Rebuild the Temple.
3. Richard N. Ostling. Time for a New Temple? Time (6 October 1989).
4. استفاده از Google - Com در تاریخ اول جولال 2001.
5. Thomas lce & Randall Price , Ready to Rebuild.
6. Randall Price
7. Grant Jeffery, Armageddon, Appointment witn Desting.
8. Lindsey, Planet.
9. Tim Lattaye, Are we living the End Times?
10. Dave Hunt, The cup of Trembling. Jerusalem in Bible Prophecy.
11. John Walvoord Will Israel Build a Temple in Jerusalem?
12. Lindsey, Planet P. 156.
13. Father Bellarmino Bagatti. .
14. Asher Kaufmann.
15. Mishna Tractate.
16. Rabbi Shlomo Goren.
17. بالاترین بارگاه یهودیان قدیم در معبد دوم.
18. Levi.
19. Rabbi Nachman Kahane.
20. Jerusalem Temple Foundation.
21. Stanley Goldfoot.
22. Davar.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}